nootje

Deze tips helpen om jouw stem gezond te houden

TIP 1 – Inzingen

Warm je stem met beleid op!

Bij sporten zijn warming-ups en cooling-downs heel gewoon. Wanneer je gaat zingen geldt het zelfde. Stembanden zijn hele gevoelige spiertjes die met beleid opgewarmd dienen te worden. Tijdens de zangles wordt aandacht besteed aan verschillende speelse manieren van inzingen zodat jouw stem met beleid opgewarmd wordt. Wanneer een gedegen warming-up wordt overgeslagen kan dit klachten zoals heesheid / rauwe stem, keelpijn of erger ‘stembandknobbeltjes’ tot gevolg hebben. Neem in geval van twijfel altijd contact op met de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een logopedist of KNO-arts. Een gespecialiseerde KNO-arts voor stemproblematiek is prof. dr. H.F. Mahieu te bereiken via Meander Medisch Centrum in Baarn.

TIP 2 – Zangtechniek dagelijks oefenen

Zangtechniek is een essentieel onderdeel van de zanglessen. Leren zingen betekent … hard werken, want alleen als je vaak oefent kom je verder. Er zijn vele verschillende speelse oefeningen, die leuk zijn om te doen, om stemtechnieken te trainen. Hoe vaker je deze oefeningen doet hoe meer controle je krijgt over jouw stem. Bovendien ga je steeds makkelijker hoge en lage tonen zingen en het stembereik en het volume wordt vergroot. Dagelijks 10 minuten oefenen heeft veel meer effect dan wekelijks een uur omdat het spiergeheugen van jouw lichaam dan effectiever getraind wordt.

theeTIP 3 – Let op een open articulatie

Wanneer de mond tijdens het spreken onvoldoende wordt geopend, is de spraak slecht verstaanbaar, heeft de stem weinig draagkracht en worden de stembanden te veel belast. Een open articulatie is dan ook belangrijk.

Dit betekent een uitspraak waarbij:

• de mond voor de klinkers behoorlijk wordt geopend
• de medeklinkers en medeklinkercombinaties duidelijk worden gearticuleerd

Tip 4 – Vocht

Wanneer een stem veel gebruikt wordt, zoals bij zangers of sprekers, hebben de stembanden de neiging om uit te drogen. Drink daarom van te voren veel water. Het schijnt wel zo’n 3 uur te duren voordat het vocht van binnenuit de stembanden heeft bereikt. Tijdens de zangles staat er altijd een pot kruidenthee klaar met ’s zomers verse kruiden uit eigen tuin.

TIP 5 – Welke kruiden zijn goed voor je stem?

Kruiden als Tijm, Salie, Rozemarijn, Munt en Gember zijn goed voor je stem en keel. Voor meer kruidige tips bekijk deze link. Stomen of het inhaleren van warme dampen met zout of kruiden bevochtigen de stembanden en dat is gunstig voor je stem.

Tip 6 – Zorg goed voor jezelf

Zorg voor goede onbewerkte voeding met veel groente, fruit en afwisseling. Eet 3x per dag. Beweeg voldoende en integreer activiteit door zo veel mogelijk de fiets te pakken en te lopen. Vermijd stress door overal voldoende tijd voor te nemen. Mediteer om jouw gedachtestroom tot rust te brengen en probeer voldoende te slapen. Probeer positief te denken door jouw glas altijd 1/2 vol te laten zijn en niet 1/2 leeg. Waardeer wat je hebt, wees dankbaar en koester deze gedachtegang.

Tip 6 – Wat te vermijden?

  • Probeer schreeuwen maar ook fluisteren te vermijden; bij fluisteren sluiten je stembanden niet optimaal en dat kan irritatie tot gevolg hebben
  • Vermijd ook keelschrapen en kuchen zoveel mogelijk
  • Airconditioning maakt de lucht erg droog, dit kan ook irritatie van je keel tot gevolg hebben
  • Roken en alcohol drinken kan irriterend voor je stem zijn, hoewel een mooie wijn zeer heilzaam kan zijn …
Origineel om te geven
verrassend om te krijgen …