Muziek en musiceren was alles in het ouderlijk huis. Vader was musicus; altviolist bij het Radio Filharmonisch Orkest en speelde daarnaast in het Antonio strijkkwartet. Haar moeder gaf pianoles en heeft vele zangers begeleid. Haar zusje speelt klarinet en viool. Helena begon te zingen als klein kind. Moeder speelde veel piano en als kind ga je dan automatisch ‘mee-papegaaien’. Schommelend op hobbelpaard zong ze Bach mee en eindigde, zoals Bach vaak met de pacardische terts.
Als kind kreeg ze piano- viool en gitaarles en maakte eigen liedjes, die ze begeleide op piano of gitaar. Tijdens gitaarles leerde ze jazzschema’s kennen. Interesse in klassieke zang is op latere leeftijd ontstaan. Toen ze zich aan bij een vrouwenkoor aansloot ging ze op advies van de dirigente zangles nemen. Zangessen volgde ze bij oa. Abigail Lumsden, Sonja van Lier, Norien Siemons, Hannah Ybeles Smit, Lara Diamand. Masterclasses bij Marjolein Koetsier. Bij Cora Canne Meijer en Margreet Honig als toehoorder.
Na 20 jaar als pianostemmer gewerkt te hebben schoolde ze zichzelf om tot zangdocent. De benodigde opleiding volgde ze via de Schumann Academie in Utrecht. Ze ontwikkelt zich via regelmatige bijscholing op dit vakgebied, zoals de basiscursus koordirectie bij de DWU en basis-CVT. Om de adem bewust te leren ervaren volgde ze ademtherapie op basis van methode Ilse Middendorf en lessen in stembevrijding. De lespraktijk is gevestigd in Soest, daar geeft ze individueel zangles en coacht kleine groepjes. De lessen worden gecombineerd met adem- en zangtechniek op basis van verschillende erkende methodes.