nootje

Om de adem zo optimaal mogelijk te laten stromen doen we tijdens de les verschillende speelse oefeningen.
Deze zorgen dat je weer lekker in je lijf komt te zitten en op een ontspannen wijze kan gaan zingen

Probeer altijd op een ontspannen actieve wijze rechtop te staan en te zitten en let op een ‘lage’ ademhaling

Schouders

– Rol met jouw schouders naar achteren probeer een zo groot mogelijke ronding te maken. Doe deze oefening rustig en met beleid minstens 5x.
– Rol nu jouw schouders naar voren 5x.
– Trek jouw schouders zo hoog mogelijk op, houd 5 tellen vast en laat ze weer rustig zakken. Herhaal deze oefening 5x.

Nek

Stel voor dat er een pin van jouw kruin naar jouw stuitje loopt en kijk over jouw schouder naar achteren waarbij je de nek voorzichtig draait. Zorg ervoor dat je jouw schouders hierbij laag houdt want die willen altijd mee omhoog bij deze oefening. Kijk nu over de andere schouder. Doe beide kanten 5x.
Vervolgens draai je de nek weer naar het middelpunt en kijk je voorzichtig zo ver mogelijk naar beneden (schouders laag) en vervolgens breng je jouw hoofd naar achteren waarbij je de kaak ontspannen loslaat. Dit ook 5x.

Rug

Buig de romp naar voren en voel de rek in de onderrug ontstaan. Bungel nu met de armen heen en weer. Kom voorzichtig weer overeind waarbij je de rug weer werveltje voor werveltje strekt.

—————————————————————————————————————————

Meditatievideo’s die je kunnen helpen om in een diepere ontspanning te komen: